Vi har laget noen forslag til hva som kan gjøres i en undervisninbgstime. Her er det tips både til deg som lærer og du som kommer fra vannbransjen og gjerne vil bidra i en undervisningstime eller to.
Til alle disse temaene ligger det mye informasjon å hente i de 8 kapitlene om vann! Les deg gjennom de og fyll opp tanken med vannkunnskap.
Innhold
Fortelle litt om verdens vanndag.
Materiell
Presentasjon (PDF, 1,6 Mb) med stikkord (PDF, 111 kb) om verdens vanndag.
Metode
Dialog. Kommentarer og spørsmål fra elevene.
Innhold
- Følge en dråpes ferd: hav-sky-regn- jordsmonn-innsjø- vannverk-hus-renseanlegg-elv-hav
- Spørre elevene: hva bruker vi vann til i huset (skrive svar på tavla)/- i byen – i naturen
Metode
Samtale med elevene med utgangspunkt i bildet av kretsløp, spørre, skrive svar på tavla.
Lenker og materiell
Naturfag.no—vannets kretsløp på vinduet
Naturfag.no—rollespill om vannets kretsløp
Naturfag.no—begreper knyttet til temaet snø, is og vann
Naturfag.no—fordamping fra levende organismer
Naturfag.no—fra vanndamp til vanndråper
Innhold
- Tegnekonkurranse: fargelegge kropp/ hvor mye er vann
- Fortelle litt om vann og kropp/helse: Ca 70% er vann, viktig å drikke vann (fylle opp lagrene som forsvinner gjennom tiss, svette, pust), for å holde seg frisk, hvorfor drikke vann i stedet for brus (hvorfor ikke bra for kropp/tenner)
- Fortelle at vann renses på vannverket slik at det skal være trygt å drikke. Lese tegneserien «Drikk meg» (bestilles gratis hos Norsk Vann).
- Blindtesting av vann (klassekåring). Fortelle at begge deler er bra for kroppen, men at flaskevann koster 1000 ganger mer enn kranvann (flaskevann er 30 kr/liter, mens kranvann er ca 3 øre/liter. For eksakt lokal kranvannpris kan dere kontakte kommunen. Husk at vann inn i huset = vann ut, dvs at avløspgebyret også må beregnes inn i vannprisen)
Materiell
- Tegning av menneskekropp som viser hvor mye vann vi består av
- Blindtest: 2 kopper med hhv kranvann og flaskevann (f.eks. Imsdal uten tilsatt smak). Vannet bør ha samme temperatur for best mulig likt sammenligningsgrunnlag.
Metode
- Dele ut 1 ark til hver. Alle må tegne kroppen sin og så fargelegge med blått så mye av kroppen som består av vann. Spørre hvor mye de har farget blått og fortelle riktig svar (65-70%).
- Blindtest: En og en kommer fram og smaker og sier hva de synes smaker best, og gjerne hvorfor. Hva er forskjellen på kranvann og flaskevann? Fordeler og mindre fordeler med den enkelte vanntype. Dere kan lage en statistikk og kåre vinneren av de to vanntypene.
Lenker
Innhold
- Hvordan blir mat/drikke til tiss/bæsj? En naturlig del av kroppens funksjon
- Hva skjer med bæsj etter at den er spylt ned i do?
- Slammets kretsløp: det vi fjerner på renseanlegget behandles og brukes delvis til å dyrke matvarer (kornprodukter). Matvarene spiser vi og maten blir til bæsj som vi bæsjer ut.
- Lære dem riktig do-kultur : dialogform
Materiell
- Presentasjon som viser slammets kretsløp
- Brosjyren “Vann så klart!” utgitt av HIAS på Hamar og tegneserien «Når enden er god«. (bestilles gratis hos Norsk Vann).
- Video: Det æ’kke alt som skal i dass.
Metode
- Samtale /dialogform
- Fortelle om kretsløp – ta utgangspunkt i nettsidene her
- Spørsmål: Hva tror dere ikke skal i do? – skrive på tavla, forklare hvorfor det er viktig at søppel og giftstoffer ikke kastes i do
- Eventuelt vise musikkvideo
Lenker
Klikk “Så fungerer reiningsprocessen:” Rundtur vattenbehandling. Rundtur slambehandling.