I mange av landets kommuner har man gjennom årene prøvd å vekke barn og unges interesse for å begynne å jobbe med vann og miljø. På denne siden har vi samlet noen av de aktivitetene som har vakt mest entusiasme hos de unge.
[tabbed]
Klistremerker
Du kan bestille klistremerkene «Vis dokultur» og «Drikk meg«. Annet profileringsmateriell finner du også hos Norsk Vann.
Videoer
Vi har samlet et knippe videoer om vann og vannets kretsløp. Bruk de aktivt i formidlingen du og davel! Her er de videoene vi tror er mest aktuelle for barnehagene.
PysjPopBaluba: Hva skjer med drikkevannet
PysjPopBaluba:Fra vannkilde til tappekran
PysjPopBaluba: Bruk av vann
PysjPopBaluba: Hva skjer med avløpsvannet
PysjPopBaluba: Slam er en ressurs
Fra NRKs barne-tv husker du kanskje sangen “Det æ’kke alt som skal i dass”? La barna synge med!
Tegneserie
Vi har et spennende tegneseriehefte, «Drikk meg» som du kan dele ut. Brosjyren er også laget som en tegnefilm om vannet.
Eller du kan bruke et annet spennende tegneseriehefte «God dokultur«
Tegneserieheftene bestiller du hos Norsk Vann.
Roar Rør
Del ut Roar Rør og la barna få sette han sammen selv. Hvorfor renner vannet den veien og ikke den? Hva skjer når vi fyller armen hans med vann?? Utrolig hva barn kan spørre om!
Entusiastiske personer
Klarer du å formidle budskapet med innlevelse og glede? Da får du barna med på laget! Kle deg gjerne ut og spill på arsenalet du (og vi) har av ideer, utfordringer og gleder!
Still opp som vannaktør på skolene
Du som lokal vannaktør kan delta aktivt i undervisningen. Har du tenkt på at du kan invitere deg selv til en samfunnsfags- eller en naturfagstime? Du kan lage en spennende utfordring for klasse, vise en video og fortelle om vannets kretsløp.
Innhold i en time:
Vannets kretsløp: ta med råvann (hvis du har) og rent vann- hva er fargeforskjellen? Er det smaksforskjeller? Kjør blindtest på klassen, og sett en poengskala. Kanskje du kan gjennomføre gruppeoppgaver med en avsluttende konkurranse?
Avløp: ta med dorull, dopapir, q-tips, bind, vaskefille og andre ting som ikke skal i do. Spør elevene om hva som skal i do og hva som ikke skal i do. Vet de hva slam kan brukes til?
Uansett hva du velger som fokus, så anbefaler vi at du gjør det enkelt og oversiktlig.
Bruk video
På disse nettsidene har vi lagt inn videoer som du kan vise i undervisningssammenheng– her er det både faktafilmer og barnevennlige versjoner.
Spørrekonkurranse
Avslutt timen med å ha en spørrekonkurranse. Vi har laget mange fine spørsmål som du kan teste ut. Kanskje vinnerne kan få vannflasker/reflekser/en halv dag som prosjektleder etc? Fantasien er din!
Rekruttering kan begynne
Mange elever ønsker å få informasjon om de ulike yrkesvalgene de har mulighet for. Kanskje klarer du å selge inn en ide om hva de skal fylle livet sitt med når de er på omvisning hos deg eller du er på besøk hos de? En fordel er at du klarer å vise bredden i faget- vi trenger mange forskjellige bakgrunner her i bransjen, både folk med fagbrev og teoretikere. Har du noen spørsmål – ta kontakt med Norsk Vann.
Hold en informativ klassetime og inviter deretter skoleklassene til besøk på vannverket eller renseanlegget.
Knall og sprell slår alltid ann. Det finnes små analysesett som du kan benytte i undervisningen, se Oslo kommunes beskrivelse av testing av vannkvaliteten. Her finnes også skjema som kan benyttes ved testing av vannkvalitet.
[/wptabcontent]
Besøk på kommunens VA-anlegg.